Jaaroverzicht 2013 Closing time blues Radio 1

Yep, 't is weer zo ver. Zowat iedereen gaat weer jaaroverzichten maken. Het spijt ons, maar Closing Time Blues loopt gewoon mee in de pas

Niet dat er geweldige trends of tendenzen vastgesteld werden in het (nu bijna) voorbije jaar: de blues is en blijft een behoorlijk conservatief genre, waar elk jaar bedenkelijke releases het levenslicht zien, maar tegelijk ook Grote Namen bevestigen en Jonge Turken komen kijken. En waar er gelukkig genoeg zijn, oud en jong trouwens, die de grenzen van het genre aftasten en nieuwe dingen proberen. Je kent ons intussen lang genoeg om te weten dat we een voorkeur hebben voor die laatste categorie.

Soms vallen beide categoriën samen in één persoon, vreemd genoeg: van de afgeborstelde, gladde Joe Bonamassa moeten we meestal niet hebben (zeker niet als hij cover-cd's maakt met Beth Hart), maar dan verrast hij ons ineens met een dubbele, akoestische live-plaat, opgenomen in de opera van Wenen, waarop hij nog eens bewijst wat wij al lang wisten: klassebak (als hij wilt).

Namen die ook al langer meedraaiden en toch nog vernieuwend uit de hoek kwamen waren Ben Harper & Charlie Musselwhite, Guy Forsyth en Seasisck Steve, terwijl historische figuren als The Fabulous Thunderbirds (en nieuwkomer Tyrone Vaughan, jawel, de zoon van Jimmie) op veilig speelden. Maar de groep die we zonder aarzelen uitroepen tot band van het jaar, omwille van een heel sterke tweede album en een geweldig optreden op Blues Peer (waar ze natuurlijk veel te vroeg op de dag gepland waren, en waar ze zeer sympathieke knullen bleken te zijn) is The Delta Saints. Hun 'Death letter jubilee' kwam in januari al en overleefde het jaar zonder enige moeite.

En de Belgen? Die beleefden een heel goed jaar. Lightnin' Guy bevestigde als vaste waarde (én verkende nieuwe paden), piepjonge gastjes als The Blues Vision en The DeVilles braken door, Irish Coffee begon aan een derde leven, met Fandango Live hadden we een opnamestudio die een band werd en noeste doorzetters als Fernant Zeste en Tiny Legs Tim zetten noest door. En we zijn nog niet eens halfweg ons jaaroverzicht.

.Jan Sprengers VRT Radio 1